کد مطلب:276489 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

آمرزش گناهان
دلیل بر این - اضافه بر این كه مقتضای شفاعت پیغمبر اكرم صلی الله علیه وآله و آخرین جانشینان آن حضرت است - روایتی است كه در تفسیر امام علیه السلام از رسول خداصلی الله علیه وآله آمده كه فرمود: سوگند به آن كه مرا به حق، به پیامبری برانگیخت كه مردی از پیروان ما گناهان و خطاهایی دارد كه از كوه های احد و از زمین و آسمان چندین برابر بزرگ تر است، به مجرّد این كه توبه می كند و بر خودش ولایت ما را تجدید می نماید، گناهانش به زمین زده می شود شدیدتر از كوبیدن عمّار، این صخره را بر زمین است. [1] .

می گویم: ظاهراً منظور از تجدید ولایت، اظهار اموری است كه بر التزام انسان به ولایت ائمه معصومین علیهم السلام و توجه او نسبت به آنان و تسلیم نسبت به اوامرشان دلالت كند، و تردید نیست كه این امر با دعا برای فرج مولی صاحب الزمان - عجّل اللَّه فرجه الشریف - حاصل می شود، زیرا كه نشانه انتظار فرج آن ها و علامت التزام به ولایت ایشان است، و گرنه اصل عقیده قلبی نیازی به تجدید ندارد، هرچند كه قابل زیاد شدن می باشد. و آنچه بیان داشتیم برای هوشمندان روشن است.


[1] تفسير امام عسكري: 518؛ و حكايت صخره (=سنگ بزرگي كه عمّار ياسر به پيشنهاد يهود و به اعجاز پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله آن را برداشت و محكم بر زمين زد) به تفصيل در آن آمده است. (مترجم).